Obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu

„Obchody Światowego Dnia Świadomości Autyzmu” – w przedszkolu dominował dziś kolor niebieski, dzieci wykonywały plakaty, biły rekord „Najdłuższego Łańcucha Niebieskich Balonów”- poszerzały wiadomości nt. autyzmu.  

Warto wiedzieć:

„Autyzm jest bardzo poważnym zaburzeniem rozwojowym. Ujawnia się w okresie pierwszych trzech lat życia. U niektórych dzieci zaburzenie jest widoczne bardzo wcześnie, w innych przypadkach rozwój przebiega prawidłowo do 2 roku życia, po czym następuje regres.

Na całym świecie dramatycznie rośnie liczba dzieci z autyzmem. Organizacja Narodów Zjednoczonych uznała autyzm, obok takich chorób jak nowotwory, cukrzyca i AIDS, za jeden z najpoważniejszych cywilizacyjnych problemów zdrowotnych. Według amerykańskich danych statystycznych już 1 na 68 dzieci rodzi się zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Jak dotąd nie wskazano jednoznacznie przyczyn występowania tego zaburzenia, nie ma też leku na autyzm. Wiadomo jednak, że wczesna diagnoza i rozpoczęcie intensywnej terapii behawioralnej może znacząco odmienić życie dziecka z autyzmem i jednocześnie życie całej jego rodziny. Warto czujnie obserwować rozwój niemowląt i małych dzieci, szczególnie chłopców, u których to zaburzenie pojawia się znacznie częściej niż u dziewczynek. Jeśli pojawi się niepokojące zachowanie dziecka – lepiej jak najszybciej udać się do specjalisty. Występowanie zachowań typowych dla autyzmu nie musi przesądzać o pozytywnej diagnozie.

Niepokojące sygnały:

•Jeżeli u Twojego dziecka obserwujesz, któreś z następujących zachować, skontaktuj się ze specjalistami:

• dziecko skończyło 6 miesięcy życia i rzadko się uśmiecha, nie wydaje radosnych okrzyków

• dziecko skończyło 9 miesięcy i nie patrzy na twarz drugiej osoby, nie odpowiada uśmiechem na uśmiech, nie próbuje naśladować prostych dźwięków i min

•dziecko skończyło 12 miesięcy i nie gaworzy

•dziecko skończyło 12 miesięcy i nie wskazuje palcem na pożądane przedmioty, nie pokazuje tego co go zaciekawiło, nie macha ręką na pożegnanie

•dziecko skończyło 18 miesięcy i nie mówi prostych, pojedynczych wyrazów

•dziecko skończyło 24 miesiące i nie komunikuje się samodzielnie prostymi dwuwyrazowymi zdaniami

•dziecko utraciło wcześniej nabyte umiejętności z zakresu: mowy, jak gaworzenie czy wypowiadanie pojedynczych słów lub zachowań społecznych

• dziecko unika kontaktu wzrokowego

Rodzicu! Nie trwaj w niepewności, tylko poszukaj pomocy.”