Kowalkowska Anna

To nie magia – to nauka. Przykłady bezpiecznych doświadczeń z dziećmi 4-letnimi.

Doświadczenia będą stanowić ciekawą zabawę dla przedszkolaków. Nie przewiduję przekazywania dzieciom teoretycznych podstaw wyjaśniających obserwowane zjawiska , ale skupiam się na rozbudzaniu ich naukowej ciekawości i szukaniu odpowiedzi mieszczących się na poziomie ich rozumienia i postrzegania rzeczywistości. Warto zachęcać dzieci do bacznej obserwacji rezultatów ich naukowych zabaw, gdyż jest ona kluczem w rozwoju każdej dziedziny wiedzy.

Dlaczego świeczka gaśnie?

Przygotować: dwie szklanki, dwie świeczki, mały talerzyk

Świeczki zapalić i umieścić w szklankach. Po chwili jedną szklankę nakryć talerzykiem. Co obserwujemy? Powtarzamy czynności jeszcze raz , następnie zmieniamy szklankę.

Dlaczego świeczka gaśnie gdy nakryjemy ją talerzykiem?  W powietrzu znajduje się tlen , który służy nam do oddychania , jest także niezbędny w procesie palenia się świeczki. Gdy przykrywamy talerzykiem szklankę, zamykamy dostęp powietrza , w którym jest tlen. Płomień ma go tylko tyle , ile znajduje się w szklance. Po chwili ogień świeczki ,, wykorzysta” cały zapas zgromadzonego tlenu i zwyczajnie gaśnie.

Pompowanie balonów.

Przygotować: butelkę po soczku Kubuś, dwie łyżki ciepłej wody, dwie łyżki octu, jedną łyżkę sody oczyszczonej, butelkę wysoko gazowanej wody mineralnej , balon, nitkę

Otworzyć wodę mineralną i zapytać dzieci co słyszą i widzą. W przypadku wysoko gazowanej wody można nałożyć balonik i zaobserwować , że balonik delikatnie się powiększył. Możemy powiedzieć dzieciom, że syczenie które słyszały to uciekający z wody gaz i właśnie dlatego woda ta nazywa się wodą gazowaną. Chcemy jednak pompować balon , więc do butelki wlewamy wodę i ocet , do balonu wsypujemy sodę. Nakładamy balon na szyjkę butelki i wytrząsamy do butelki znajdującą się w nim sodę. Obserwujemy co dzieje się w butelce i co dzieje się z balonikiem.

W baloniku znajduje się gaz , który powstał z sody i octu w czasie reakcji chemicznej. Ten gaz napełnia balonik, który dzięki temu rośnie. Z octu i sody powstał gaz taki sam , jaki znajduje się w wodzie gazowanej, którą odkręciliśmy na początku tego eksperymentu, ale nie powietrze.

Takie zabawy można przeprowadzać w kuchni, znajduje się tam mnóstwo rzeczy, którymi można się świetnie bawić. Polecam.

Kowalkowska Anna – nauczyciel gr. II

Skip to content