Terapia Pedagogiczna
TERAPIA PEDAGOGICZNA kwiecień
Realizacja IPET
Sprawność fizyczna (mała i duża motoryka):
– zabawa z piłką średniej wielkości. Rzucanie, łapanie i odrzucanie piłki do dorosłego,
– chodzenie po schodach w górę i w dół krokiem naprzemiennym
– rysowanie i malowanie na dużych arkuszach szarego papieru przy zastosowaniu zamaszystych ruchów ręki.
Percepcja wzrokowa:
ćwiczenia z obrazkami
– dobieranie w pary takich samych obrazków,
– wskazywanie wymienionych elementów na obrazku,
– wyszukiwanie na obrazkach przedmiotów w określonych kolorach
Grupy młodsze (dzieci 3, 4 letnie)
Zabawa w przesypywanie (stymulacja dotykowa, wzrokowa i słuchowa)
Dzieci mogą siedzieć przy stoliku lub na podłodze zabezpieczonej np. ceratą. Mają do dyspozycji różne pojemniki, kubeczki i miseczki oraz pojemniki z ziarnami, kaszą, piaskiem itp.. Dowolnie bawią się nimi , przesypują materiał z jednego pojemnika do drugiego, zanurzając w nim dłonie, liczą ilość przysypanych miarek.
Percepcja słuchowa
Dzielenie słów – nazw obrazków na sylaby. Dzieci losują obrazki, podają ich nazwy, a potem dzielą je głośno na sylaby, wykonując tyle przysiadów lub podskoków ile jest sylab w nazwie (podczas dzielenia słowa na sylaby). Np. oko, dom, lis, mama, waga, aparat, pomidor, telefon.
Grupy starsze (dzieci 5, 6 letnie)
Ćwiczenia motoryki małej
– cięcie nożyczkami kawałków papieru oraz wykorzystanie ich do ułożenia kolorowej mozaiki
Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej
– chodzenie po torze wyznaczonym z ułożonej linki, skakanki, tasiemki itp..
Ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny oraz analizę i syntezę słuchową
– uzupełnianie zdań brakującym wyrazem, np. „Ola pije…; Ola pije mleko a Kasia …..(herbatę)”,
– wyszukiwanie par wyrazów, których nazwy rymują się, np.: buty – luty, paczka – kaczka, tata – mata,
– wykreślanka sylabowa; dzieci słysząc wyraz po przeczytaniu lub samodzielnie go czytają,
wykreślają sylabę niepotrzebną.