NAUCZANIE ZDALNE: GRUPA IV

2020-06-29/30


2020-06-22/26


2020-06-15/19


2020-06-08/12


2020-06-01/05


2020-05-25/29


2020-05-18/22


2020-05-11/15


2020-05-04/08


2020-04-27/30


2020-04-20/24


2020-04-14/17


2020-04-06/10


Tematyka kompleksowa:  „Przygotowujemy się do świąt wielkanocnych”  2020-04-01/03

Wiersz:

„Pisanki” D. Gellner

„Patrzcie,
ile na stole pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.

Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.

Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia
Z pisanek się wyklują
świąteczne życzenia”!

Piosenka: „Maszeruje wiosna” autor słów  K. Bożek- Gowik ( dostępna na YouTube)
Tam daleko, gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.
Ref.
Maszeruje wiosna,
a ptaki wokoło
lecą i świergoczą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna, w ręku
trzyma kwiat, gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

Nosi wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę
chętnie żuje gumę i robi balony
a z nich każdy jest zielony.

Ref.
Maszeruje wiosna,
a ptaki wokoło
lecą i świergoczą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat, gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

Wiosno, wiosno
nie zapomnij o nas
każda trawka chce
być już zielona.
gdybyś zapomniała inną
drogą poszła
zima by została mroźna.

Ref.
Maszeruje wiosna,
a ptaki wokoło
lecą i świergoczą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna, w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !

Środa ( 01.04.2020r.)

„NA ŚWIĄTECZNYM STOLE”- zabawy matematyczne

CELE : utrwalenie informacji dotyczących tradycyjnych potraw wielkanocnych, doskonalenie umiejętności zachowania się przy stole i wdrażanie do właściwego podejmowania zaproszonych gości.

Wielkanocny stół – poszerzanie słownika czynnego dzieci o nazwy związane ze świętami Wielkanocnymi, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat, czekania na swoją kolej, rozwijanie pamięci słuchowej, słuchu fonematycznego, wdrażanie dzieci do uważnego słuchania utworu i wypowiadania się na jego temat.( I 8, IV 2, IV 5)

 „Wielkanocne obliczenia” – rozwijanie umiejętności matematycznych.( IV 15)

Zastawianie wielkanocnego stołu” – kształcenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według wybranego kryterium, liczenia przedmioty, odnajdywania i wymieniania różnic między przedmiotami, wypowiadania się na temat ilustracji( IV 2, IV 5, IV 7)

Oto nasze propozycje:

CZĘŚĆ 1

  • Wielkanocny stół – R. prosi dziecko, aby opowiedziało, jak wygląda nakrycie wielkanocnego stołu, jakie potrawy na nim stoją, jakie znają tradycje rodzinne związane ze świątecznym śniadaniem. Następnie zaprasza dziecko do wysłuchania wiersza.

„Wielkanocny stół” Ewa Skarżyńska

Nasz stół wielkanocny haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni listeczków skrzydlatych lukrowana baba rozpycha się na nim, a przy babie – mazurek w owoce przybrany.

Palmy – pachną jak łąka w samym środku lata.

Siada mama przy stole, a przy mamie tata. I my.

Wiosna na nas zza firanek zerka, a pstrokate pisanki chcą tańczyć oberka.

Wpuścimy wiosnę. Niech słońcem zabłyśnie nad stołem w wielkanocne świętowanie jak wiosna wesołe.

  1. rozmawia z dzieckiem na temat wiersza:

Jakie elementy dekoracyjne znajdują się na stole?

Kto usiądzie przy stole?

Czego brakuje na stole, a powinno się znaleźć zgodnie z tradycją wielkanocną?

Następnie R. wspólnie z dzieckiem przypomina symbolikę niektórych produktów znajdujących się na stole. Pisanka – symbol życia. Baranek – symbol zmartwychwstania Chrystusa. Chorągiewka – znak zwycięstwa. Palmy – nawiązują do wjazdu Chrystusa do Jerozolimy i powitania go przez mieszkańców miasta. Świąteczne palmy miały zapewnić dobre plony, chronić przed pożarami i chorobami. Bazie – spożywano, gdyż wierzono, że chroni to przed bólem i dodaje sił. Są symbolem budzącej się wiosny.

  • „Wielkanocne obliczenia” – zabawa matematyczna. Dziecko siedzi przy stoliku, na którym leżą liczmany, np. nakrętki po napojach, klocki, zabawki. R. podaje treść zadania, dzieci obliczają za pomocą liczmanów:

W pewnym domu do świątecznego śniadania zasiadły następujące osoby: mama, tata, ciocia Basia z wujkiem Piotrem i dwiema córeczkami, babcia Frania i mały Michaś. Ile osób siadło do świątecznego śniadania?

Kasia ozdabiała świąteczny mazurek. Przygotowała 10 migdałów. Po chwili przyszedł Maciek i zjadł 2 migdały. Ile migdałów zostało Kasi do ozdobienia mazurka?

Na stole leżało osiem jajek. Mama zjadła jedno, a tata dwa. Ile jajek zostało na stole?

Zuzia robiła wielkanocną palmę. Przyczepiła na niej 3 czerwone kwiaty, 2 żółte kwiaty i 4 fioletowe. Niestety, klej był zbyt słaby i 2 kwiaty się odczepiły. Ile kwiatów zostało na palmie?

CZĘŚĆ 2

Zestaw zabaw ruchowych

– „Skaczące żabki”. Dziecko stoi na wyznaczonej linii i na sygnał skacze do końca pokoju, naśladując żabki. Po drodze wykonują obrót, przechodzą przez szarfę/ zawiązaną chustę.

-„Zające na łące”. Dzieci robią przysiad, opierają ręce na podłodze i skaczą jak zające do wyznaczonego miejsca. Po drodze wykonują obrót.

–  „Jajko na łyżce”. Dziecko ma za zadanie dobiec do np. chorągiewki stojącej na drugim końcu pomieszczenia i wrócić, trzymając w ręku łyżkę, a na niej piłeczkę.

-„Ćwicz, jak mówię”. R. rzuca piłkę do dziecka i mówi, np.: Rzuć, kucając. Dziecko wykonuje polecenie i mówi, w jaki sposób ma rzucić piłkę gracz, który ją złapał.

Kaczuchy. R. włącza nagranie piosenki Kaczuchy, dzieci tańczą naśladując kaczuszki.

Czwartek (02.04.2020 r.)

„Bajeczka wielkanocna” słuchanie opowiadania Agnieszki Galicy

CELE : kształtowanie odporności emocjonalnej przez swobodne wypowiedzi, zabawy teatralne i dramowe;  rozwijanie umiejętności matematycznych przez sprawdzanie objętości płynów.

-„Tyle samo, mniej, czy więcej wody” – rozwijanie umiejętności matematycznych, doskonalenie umiejętności prowadzenia zabaw badawczych, zapisywania obserwacji w dostępny sposób. ( IV 8, 13, 18,19)

– „Przygotowania do świąt” rozwijanie umiejętności dramowych i teatralnych, wyrażania swoich myśli gestem, odróżniania fikcji od rzeczywistości. „Bajeczka wielkanocna”, „Wielkanocny telefon”, „Symbole Wielkiej Nocy” – rozwijanie pamięci słuchowej, słuchu fonematycznego, wdrażanie dzieci do uważnego słuchania utworu i wypowiadania się na jego temat. ((I.4, III.9, IV.1, IV.2, IV.5, IV.7)

Nasze propozycje:

CZĘŚĆ 1

  • „Tyle samo, mniej czy więcej wody” – eksperyment. Rodzic przygotowuje naczynia o takim samym kształcie i objętości: plastikowa butelka z nakrętką, kubek lub szklanka, słoik oraz lejek i dowolne naczynie do noszenia wody z łazienki. prezentuje  każde naczynie, prosi o jego nazwanie oraz dokonanie analizy sylabowej i głoskowej słów. R.: Za chwilę poproszę, żebyśmy porozmawiali o tym, czy w naczyniach, które macie na stolikach mieści się tyle samo wody. Może w niektórych zmieści się jej mniej lub więcej. Pamiętaj, aby przelewać wodę do butelki za pomocą lejka. Po zakończeniu eksperymentu rodzic  i dziecko wspólnie omawiają jego wyniki.
  • Przygotowania do świąt” –zabawa ruchowa. Dziecko ruchem przedstawia czynność, jaką wykonuje w domu przed świętami: odkurzanie, pieczenie, mycie okien, ścieranie kurzu, trzepanie dywanów itp.
  • Bajeczka wielkanocna – R. zaprasza dzieci do wysłuchania opowiadania. R. :Podczas słuchania utworu postaraj się zapamiętać, kogo budziło słońce i w jakiej kolejności. Odpowiedź możecie narysować lub zapisać w dowolny sposób.

„Bajeczka wielkanocna” Agnieszka Galica

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków. − Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać? A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło: − Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno. − Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.

Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką. − Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.

− Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś. − Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące. − Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie. − Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki. A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać. − Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś. A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń. Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe. Co to? Co to? – pytał Zajączek. − Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek. I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi. − To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę: W Wielkanocny poranek Dzwoni dzwonkiem Baranek, A Kurczątko z Zającem Podskakują na łące. Wielkanocne Kotki, Robiąc miny słodkie, Już wyjrzały z pączka, Siedzą na gałązkach. Kiedy będzie Wielkanoc Wierzbę pytają.

  1. zaprasza dziecko do rozmowy, przypominając, że mogą korzystać ze swoich notatek:

Kogo najpierw obudziło słońce?

Kto był drugi? Kto – trzeci?

Dlaczego słońce budziło bazie, kurczaczka, zajączka i baranka?

Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?

Jak przygotowujemy się  do świąt Wielkanocnych?

Jakie znacie tradycje świąt Wielkanocnych?

  • „Symbole Wielkiej Nocy” – zabawa językowa.  podaje dzieciom wyrazy, zadaniem dzieci jest wypowiedzenie/wybrzmiewanie głosek znajdujących się na początku, w środku, na końcu danego słowa( baranek, Wielkanoc, pisanka, jajko, palma, baranek). Rodzica zadaje pytanie: jaką głoskę słyszymy na początku, w środku i na końcu danego słowa?

CZĘŚĆ 2

Wielkanoc u języczkazabawa rozwijająca aparat mowy.

W czasie, gdy R. czyta bajeczkę, dzieci wykonują ćwiczenia usprawniające narządy mowy.

Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (dzieci robią z języka „miskę” – przód i boki języka unoszą tak, by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło (wysuwają język z buzi, a potem go chowają, przesuwając po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Następnie rozbija jaja (otwierają szeroko buzie, kilkakrotnie uderzają czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracają językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera. Ciasto już się upiekło. Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami i orzechami (dotykają językiem każdego zęba najpierw na górze, a potem na dole). Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwają język z buzi i szybko nim poruszają w kierunku nosa i brody), dodaje majonez, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizują wargi ruchem okrężnym). Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwają język po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wyciąga pomalowane i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychają powietrze nosem, wydychają buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykają językiem różnych miejsc na podniebieniu) i kółka (oblizują wargi ruchem okrężnym). Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykają językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechają się szeroko, nie pokazując zębów), bo może już świętować.

Wielkanocna piosenka – R. zachęca dzieci do swobodnej interpretacji ruchem treści piosenki. R.: Podczas słuchania piosenki spróbujcie naśladować ruchami ciała to, co dzieje się w utworze. Spróbujcie również policzyć, ile razy w piosence pojawia się słowo „zając”. Aby łatwiej zapamiętać, możecie pomóc sobie, licząc na palcach.

„Wielkanocna piosenka” muz. Jędrzej Rochecki, sł. Marcin Brykczyński

1.Zając bardzo jest zajęty, Jak co roku o tej porze, Co dzień chowa gdzieś prezenty, Które każdy znaleźć może.

Ref.:  Patrzy kurka z zającem, A tu babki pachnące I cukrowy baranek Na świąteczny poranek.

  1. Znosi kurka jajek sporo, Głośno chwali się na grzędzie, Wkrótce je do miski zbiorą I pisanek mnóstwo będzie.

Ref.: Patrzy kurka z zającem…

  1. Już baranek wita święta, Budzi wszystkich wcześnie rano, Żeby każdy to pamiętał, Kto przynosi nam Wielkanoc!

Ref.: Patrzy kurka z zającem…

Po zakończeniu zabawy dzieci i rodzice wspólnie sprawdzają, czy wszyscy tak samo usłyszeli i policzyli słowo „zając” w piosence.

Piątek( 03.04.2020 r.)

„Wielkanocna palma” – praca plastyczna z wykorzystaniem kolorowego papieru, bibuły, krepiny, wstążki, bazi. (IV 7)

CELE:

-rozwija sprawność małej motoryki,

– ćwiczy mięśnie nadgarstka i palców,

– rozwija wyobraźnię i umiejętność wypowiadania się na dany temat,

– dba o porządek w miejscu pracy

  1. prezentuje dzieciom wyszukaną w Internecie ilustrację wielkanocnych palm. Rodzic z dzieckiem wykonuje wyklejankę z palmą wielkanocną, wykorzystując kolorowy papier, bibułę, krepinę, wstążki, bazie, klej, nożyczki, kartki A4.

Propozycje zabaw i zajęć od 25 do 31.03.2020r.

Tematyka:  ,,Marcowe eksperymenty: siejemy i sadzimy”

Obszar I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka: 7, 9

Obszar II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka: 11

Obszar IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka: 2, 5, 8 , 13, 15, 18, 19

Utrwalenie piosenki pt. ,,Marzec Czarodziej”

Chodzi Marzec Czarodziej po chmurach, po lodzie,      Marzec Czarodziej YouTube

Aż tu nagle hokus- pokus i już pączki na patyku

I już trawka na śnieżniku, och ten Marzec Czarodziej!

Chodzi Marzec Czarodziej po chmurach, po lodzie,

Aż tu nagle hokus – pokus

Słońce rzuca swe błyskotki, że aż mruczą bazie kotki

Och ten Marzec Czarodziej!

Chodzi Marzec Czarodziej, po chmurach, po lodzie,

Aż tu nagle hokus – pokus

Przez kałuże skaczą kaczki, żółte kaczki- przedszkolaczki.

Och ten Marzec Czarodziej!

Wiersz do nauki: S. Karaszewski ,,Marcowa pogoda”

Ugotuje dziś pogodę, na marcową zmienną porę.

Wleje deszczu kilka kropel, dodam też lodowy sopel.

Słońca żółcią wnet poleję, niech się w garnku słonko grzeje.

 

Już pogoda się gotuje, wszystko mieszam i próbuję.

Jak mgła z garnka para bucha, och pogoda mnie nie słucha!

Jak unosi się pokrywa, zerkam – w garnku tęcza pływa.

,,Rachunki Pani Wiosny”

Zabawy matematyczne – dzieci słuchają zagadek matematycznych, wykonują obliczenia przy użyciu klamerek do bielizny i papierowych talerzyków. Zadaniem dzieci jest przyczepienie do talerzyka tylu klamerek, ile kwiatów pojawi się we fragmencie wiersza. Zwróćcie uwagę na pytania, które mówią o obliczeniach.

Przyszła Wiosna do lasku.

Z kluczykiem przy pasku.

A te kluczyki brzęczące

To kolorowe kwiaty pachnące.

Rosną tu 3 zawilce i 3 krokusy.

Oblicz proszę ile kwiatków wyszło

Spod zimowych pierzynek?

 

Stąpa Wiosna po łące

Zbiera kwiaty pachnące.

Ma 3 stokrotki, 4 tulipany.

Powiedz, z ilu kwiatów

Zrobi wiosna bukiet pachnący?

 

Chodzi Wiosna po lesie

Promyki słońca w koszach niesie.

2 kosze ma dla kwiatków, 3 kosze dla trawki, 3 dla leśnej zwierzyny.

Ile koszy Wiosna przyniosła dla leśnej rodziny?

,,Liczymy ziarenka fasoli”

Zabawa matematyczna – dziecko układa ziarna fasoli uważnie słuchając polecenia. Liczy na konkretach. Następnie układa kartoniki z cyframi tworząc działania matematyczne. Prawidłowo oblicza wynik działania i formułuje słownie odpowiedź.

Np. Ogrodnik  posadził w poniedziałek cztery ziarna fasoli, następnego dnia posadził jeszcze pięć ziaren. Ile ziaren fasoli posadził ogrodnik?

Przykłady mogą być najróżniejsze, chodzi o to, aby dzieci potrafiły ułożyć działania i dać prawidłową odpowiedź. W trakcie liczenia można wykorzystywać: zabawki, klocki, oczka na kostce do gry, guziki i tym podobne przedmioty. Niech dodają, odejmują, określają gdzie jest więcej, gdzie mniej.

,,Zakładanie ogródków uprawnych”- działania praktyczne.

Proszę o przygotowanie cebuli, ziaren fasoli, rzeżuchy czy innych nasion. Następnie cebulę sadzimy do ziemi wsypanej do pojemnika i dziecko podlewa. Do słoika wlewamy wodę i nakrywamy go kawałkiem gazy, na wierzch kładziemy 2 ziarna fasoli. Trzeba codziennie uzupełniać wodę i to jest rola dziecka. Fasolę sadzimy także do pojemnika z ziemią , dziecko podlewa, następnie obserwuje gdzie jest szybszy wzrost. W pojemniku z mokrą watą dziecko wysiewa nasiona rzeżuchy, codziennie dba o wilgotne podłoże. Wszystkie rośliny dziecko ustawia na parapecie, tworząc własny kącik ogrodniczy. Dba o to by rośliny miały odpowiednie warunki do wzrostu, widno, ciepło i mokro. Można uprawy poszerzyć o: pietruszkę, ziemniaka czy buraczka. Sam sobie wyhoduje nowalijki: natkę pietruszki, szczypiorek, rzeżuchę, które może zjadać np. na kanapkach. Dziecko prowadzi obserwację, wie, że najpierw pojawi się kiełek, łodyga, listki. Dziecko będzie czerpało satysfakcję z własnego zadbanego mini ogródka.

,, Co wiemy o wiośnie?- quiz 

Zadawanie szeregu pytań:

Czy wiesz , kiedy jest pierwszy dzień wiosny?

Jakie przysłowia mówią nam o wiośnie?

Wymień oznaki wiosny?

Jakie ptaki zwiastują wiosnę? Itd.

,,Jak powstaje deszcz?” – zabawa eksperymentalna

Ciepła woda, 2 szklanki, talerzyk, folia aluminiowa.

W każdej szklance jest ciepła woda, jedną szklankę przykrywamy talerzykiem, a drugą folią ( imitują chmury). Po chwili odkrywamy i obserwujemy, parowanie wody. Po podniesieniu talerzyka krople wody spadają, a po podniesieniu folii aluminiowej widoczna jest powierzchnia zaparowana. Zastanawiamy się dlaczego tak się dzieje. Wyciągamy wspólnie wnioski.

 

,,Mój wiosenny ogródek”- praca plastyczna

Dziecko otrzymuje czystą białą kartkę. Podajemy instrukcję słowną: W prawym górnym rogu kartki rysujemy słoneczko, obok chmurkę. Na środku stoi dom. Z lewej strony domu stoi płot, a na płocie siedzi kot. Z prawej strony domu rośnie drzewo, a pod drzewem rośnie trawa i cztery tulipany. Sprawdzamy i utrwalamy strony oraz określenia: pod, nad, niżej, wyżej itp.

,, Wiosenne kwiaty”- praca plastyczna

Dziecko może malować farbami, łączyć z wycinaniem z papieru np. zielonych łodyżek i listków . Może wycinać koła, zaginać kwiaty, a malować inne części. Praca powinna zawierać tło i jak najwięcej elementów.

Wydzieranka – dziecko wypełnia kawałkami kolorowego papieru wnętrze schematycznego kwiatu, czy bazi.

Lepienie z plasteliny, wypełnianie konturów plasteliną (rozciąganie paluszkami cieniutkiej warstwy)

Pozdrawiam Dzieci i Rodziców, życzę dużo zdrowia, cierpliwości oraz ciekawych pomysłów na mile spędzony czas. Pani Ania