NAUCZANIE ZDALNE: GRUPA I

 

2021-12-20/24


2021-12-14/17


2021-04-12/16


2021-04-06/09


2021-03-29/31 – 2021-04-1/2


2020-12-15/21


2020-06-29/30


2020-06-22/26


2020-06-15/19


2020-06-08/12


2020-06-01/05


2020-05-25/29


2020-05-18/22


2020-05-11/15


2020-05-04/08


2020-04-27/30


2020-04-20/24


2020-04-14/17


2020-04-06/10


2020-04-01/03


Propozycje zabaw i zajęć od 25 do 31.03.2020r.

Tematyka: ,,Wiosna tuż, tuż”

Realizacja  obszarów edukacyjnych:

Obszar I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka: 2,5,7,8

Obszar II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka: 4,9

Obszar IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka: 2,5,7,15,18

 

  1. Wiosenny spacer – spacer z obserwacją przyrody. (Warunek! – zgodnie z ogólnymi zaleceniami sanitarnymi)

Podczas spaceru dziecko szuka oznak wiosny w najbliższym otoczeniu np. osiedlowe trawniki, przydomowe ogródki, klomby. Zwrócenie  uwagi dzieci na pąki na gałęziach drzew i krzewów. Oglądanie i nazywanie kwitnących kwiatów (krokusy, przebiśniegi, tulipany). Podczas spaceru można zebrać materiał przyrodniczy np. gałązkę bzu, forsycji, brzozy, leszczyny,  w celu dalszej obserwacji – po powrocie zebrane gałązki umieścić w wazonie z wodą.

 

  1. Opowiadanie „O żółtym tulipanie” na podstawie opowiadania M. Rożyckiej:

    Była sobie cebulka, całkiem podobna do tych, które się je, ale mniejsza. Jesienią, kiedy liście na drzewach zaczęły żółknąć cebulka została zakopana w ziemi – tak jak skarb. Cebulka wcale się nie martwiła. Jadła, piła (bo cebulki potrafią jeść i pić pod ziemią), a nawet troszkę urosła: wypuściła od dołu korzonki, a od góry mały rożek, to znaczy kiełek. Potem zrobiło się zimno, na ziemię spadły liście, a jeszcze później śnieg. Cebulka wcale się nie martwiła, tylko zasnęła pod swoją żółto- brązowo- białą kołderką. Spała długo, długo. Pewnego razu coś ją obudziło śnieg stopniał, robiło się coraz cieplej. Świeciło słonko a później spadł deszcz, twarda ziemia stawała się coraz bardziej miękka i wilgotna. Znowu można było jeść i pić, a w dodatku coś strasznie ciągnęło cebulkę do góry. Nie mogła od razu cała wyjść spod ziemi, ale wysunęła swój rożek. Rożek wydłużał się jak antena, aż ujrzał świat, zielenił się i wypuścił liście … A na końcu miał pączek. Oczywiście nie taki do jedzenia, tylko mniejszy i zielony. Któregoś dnia, gdy słońce przygrzało naprawdę mocno, pączek zaczerwienił się i rozchylił. I okazało się, że na świecie pojawił się piękny żółty tulipan! Nastała naprawdę wiosna. Rozmowa na temat treści opowiadania:
    – O jakiej cebulce jest mowa w tym opowiadaniu? (o tulipanie)
    – Gdzie mieszkała ta cebulka? (w ziemi)
    – Kiedy została wsadzona do ziemi? (jesienią)
    – Co zrobiła ta cebulka, kiedy przyszła zima? (zasnęła)
    – Jak długo spała? (do wiosny)
    – Kto ją obudził? (słońce i deszcz)
    – Co się wydarzyło potem? (cebulka zaczęła kiełkować, pojawił się pączek a później kwiat)

Zabawa dramowa „Cebulka” – rodzic opowiada, w tle cicha, spokojna muzyka, dziecko wykonuje to, o czym mama/tata opowiada.
Tulipanek mieszkał sobie w swoim domku (w cebulce), głęboko pod ziemią (dziecko leży na podłodze, zwijając się jak najmocniej. Było tam ciepło, cicho i ciemno (dziecko zamyka oczy i cichutko leży) Jednak pewnego dnia zrobiło mu się jakoś niewygodnie (dziecko zaczyna się wiercić), nagle cebulka pękła i tulipanek wysunął mały kiełek (dziecko wysuwa w górę rękę lub nogę), potem kiełek zaczął rosnąć i rosnąć (dziecko powoli unosi się do góry), wypuścił listki i pięknie zakwitł (dziecko unosi ręce w górę, jakby to były płatki kwiatów). Teraz w ogrodzie kwitnie dużo pięknych tulipanów (dziecko obraca się w jedną i drugą stronę, uśmiecha się).

Zachęcam do wspólnego stworzenia  historyjki obrazkowej  na podstawie opowiadania „Od cebulki do kwiatu” – nazywanie poszczególnych części tulipana: cebulka, łodyga, liście, kwiat tulipan. (sposób wykonania dowolny) 

  1. ,,Co z tego wyrośnie?” – założenie hodowli roślin (np. cebula, pietruszka, rzeżucha, owies).

Przygotowanie doniczek (pojemników np. po maśle, serku itp.) i ziemi. Zadaniem dzieci jest np. samodzielne wypełnienie pojemników ziemią. Wspólne sadzenie  np. cebuli, korzenia pietruszki, wysianie rzeżuchy, owsa.
Prowadzenie obserwacji, rozmowy nt. zaobserwowanych zmian.

,,Co lubią rośliny?” – ustalenie zasad opieki nad założoną hodowlą. Wspólne podlewanie roślin konewką. Próby odpowiedzi na pytanie ,,co lubią rośliny”? (ciepło, światło, wodę)

Zabawa ruchowa ,,Wiosna budzi kwiaty”.

Do zabawy potrzebny będzie rekwizyt w postaci ,,kwiatowej różdżki”, który można wspólnie wykonać; zabawę uatrakcyjnią też inne elementy np. peleryna wróżki, kapelusz; inwencja twórcza rodziców nieograniczona.

Rodzic umawia się, że w zabawie dziecko będzie ,,śpiącym kwiatem”, którego ,,Kwiatowa Wróżka” odczaruje dotknięciem kwiatowej różdżki. Odczarowany ,,kwiat” będzie w dowolny sposób poruszać się do dowolnej muzyki klasycznej. Można zamienić się rolami.

  1. Wysłuchanie piosenki pt. ,,Kasza marcowa” (dostępna na YouTube)

W marcu, jak w garncu – to każdy wie i dlatego ciepło ubiera się. Na cebulkę, by w każdej chwili móc zrzucić jedną z warstw. Ale co do tego przysłowia ma kasza, dziecko dowie się słuchając piosenki „Kasza marcowa”:

Ola gotuje kaszę dla lalek.
Wkłada do garnka cztery korale,
dokłada guzik, wsypuje mak,
miesza patykiem i śpiewa tak:

ref: W marcu jak w garncu mówił mój brat.
To pada deszczyk, to, śnieg, to grad.
I w moim garnku jest to i owo,
bo ja gotuję kaszę marcową.

Lalki ją jedzą i nie grymaszą,
kiedy je karmię marcową kaszą.
Ale czy kasza ma dobry smak?
Lalki ją jedzą, więc chyba tak.

ref: W marcu jak w garncu mówił mój brat.
To pada deszczyk, to, śnieg, to grad.
I w moim garnku jest to i owo,
bo ja gotuję kaszę marcową.

Mile widziane rekwizyty: garnek, drewniana łyżka (patyk), 4 korale, guzik, mak.

Po wysłuchaniu piosenki:

–  rozmowa na temat przysłowia ,,W marcu jak w garncu”- wyjaśnienie sensu powiedzenia, konieczności odpowiedniego ubierania się w zależności od pogody,

– rozmowa nt. składników ,,kaszy marcowej”, przeliczanie korali, guzików,

– można odwołać się do analogii składników zup, które mama gotuje np. co jest potrzebne do ugotowania zupy pomidorowej?, ogórkowej, czerwonego barszczyku itp.( Do rozmowy można wrócić np. podczas wspólnego przygotowywania obiadu, oczywiście z zachowaniem środków ostrożności w kuchni)

Zaproponowanie dziecku wspólnej zabawy  tematycznej ,, Mały kucharz” w gotowanie obiadu  dla ulubionej laleczki czy też misia.

 

Pozdrawiam Dzieci i Rodziców, życzę dużo zdrowia, cierpliwości oraz ciekawych pomysłów na mile spędzony czas. Pani Jola